Blogindlæg

Dag 8 – Lyft, Innovation center Denmark & Nordic innovation house

Vi startede dagen hos Lyft hvor vi mødtes med Nicole og Brooke. De fortalte Om lyft’s mission som var at forbedre folks liv med at lave verdens bedste transport mulighed.

Men hvad er verdens bedste transportmiddel? Ifølge Lyft er det..
1) Reliability – Din transport skal helst ankomme indenfor et minut.
2) Affordability – Det skal være billigere at bruge Lyft, frem for at eje sin egen bil.
3) Experience – Det skal være behageligt fra start til slut.

De snakkede også om at Lyft har startet i storbyer og derefter spredt sig ud til de mindre byer. De er godt klar over at deres konkurrent, Uber, står på en større del af markedet på nuværende tidspunkt, i form af at Lyft på nuværende tidspunkt kun er i USA, og Uber har allerede spredt sig til Europa. Lyft har valgt at gøre tingene på en anderledes måde end Uber. På nuværende tidspunkt fokuserer de kun på USA. De viste et billede af hvor stor en del af USA de var i, og det var en overraskende lille del. De forklarede at kun 15% af vokse amerikanere har brugt apps så som Lyft eller Uber, og 33% af den amerikanske befolkning har aldrig hørt om apps som disse. Dette betyder naturligvis at de har potientiale for et langt større antal brugere, bare i USA, end hvad de har på nuværende tidspunkt, og det er dem de sigter efter. Når de føler de har fuldkommen styr på USA, vil de begynde at udvide til andre steder. De forklarede at måden de prøver at få budskabet ud om Lyft er via:

1) Events – Møde deres kommende kunder
2) Partnerships – Kendte mennesker der blogger og skriver om deres produkt
3) Ambassadors – Kardashians brugte de, da de har meget indflydelse.
4) Engagement strategy + Promos – De brugte især promo koder til at få folk til at prøve deres produkt
5) Advertisting – De markedsføre deres produkt igennem reklamer på forskellige medier

De fortalte også en anden sjov detalje, som de færreste måske ved. Før Lyft blev lanceret og kendt var det ment som en tjeneste kun for kvinder, og derfor ønskede de at lave en visuel identitet som appelerede til kvinderne. Men de fandt ud af at der var et potientielt langt større marked hvis man inkluderede mænd også, men de valgte at beholde den visuelle identitet. Derfor bliver Lyft stadig den dag idag primært repræsenteret med en pink farve, som er yderst sjældent brugt til visuelle identiteter, specielt af brands af Lyfts kaliber.

Derefter var vi hos Innovation centre Denmark. De hjælper danske virksomheder og sørger for at de kan få de rigtige kontakter i USA.
De gav en præsentation om Innovation centre Denmark og hvad de hver i sær arbejder med, og derefter pitchede vi vores projekter.

Da de skulle bedømme vores projekter havde de et scorecard som de brugte på nye virksomheder.
Scoreboardet var inddelt i 5 grupper som det blev lagt vægt på: Team/Product/Revenue/Investment/Novelty.

Efter vi hver især havde pitchet vores projekt, fik vi allesammen lidt feedback fra “dommerne”, Jakob Søderberg & Christian Vinther. Til vores projekt, Tool Me Up, sagde de bla. at vi skulle sørge for at vi havde nok brugere, og at de nok er udlejerne som er de svære. Den ene sagde at man som ældre mand godt kan lide at købe og eje værktøj men at han godt kunne se behovet for appen for unge studerende. De sagde også at man godt kunne købe standard værktøj billigt og det nok mere var til speciel og avanceret værktøj.

Vores klassekammerater og Christian Vinther til venstre og Jakob Søderberg til højre.

Sidst var vi hos Nordic Innovation House. De gør meget det samme som Innovation Centre Denmark, men her er det virksomheder fra hele norden, og ikke kun Danmark de hjælper. Vi fik et oplæg om Nordic Innovation House af Gro Eirin Dyrnes.
De er et resource center som sørger for networking for nordiske startups. De har hjulpet over 100 firmaer med at slå igennem i USA.
Hun fortalte om Silicon Valley og hvordan miljøet var. Det var fuld af inspirerende og kreative mennesker.

Gro forklarede også de havde et 4 ugers program for tech startups. Programmet går ud på at finpudse ideen, arbejde med business models og finde ud af hvordan produktet passer til hvilket market, hvordan man får reduceret risici, og hvad det koster at producere mv.

Teamet bag Nordic Innovation House

Forrige Indlæg Næste Indlæg

Du vil måske også synes om