Blogindlæg

Dag 5 – Zendesk & Unity

Vi startede dagen med at besøge et dansk-startet firma der hedder Zendesk. Zendesk er et software firma, som laver programmer der kommunikere mellem firma og kunden. De har bla. lavet webbaseret chatløsninger til kundeservice, og bedømmelsessystemer til bla. Uber. Vi fik en præsentation af Jason Smale, som handlede meget om den udvikling Zendesk har gået igennem i de seneste år. Der blev forklaret om hvordan deres visuelle identitet har udviklet sig, men også hvordan deres infrastruktur har ændret sig.

I takt med at de har fået flere og flere ansatte, blev det klart for dem at der skulle være mere styr på hvordan produktionen af ting foregik. Det skete nemlig engang i mellem at de lancerede et nyt produkt, og så var der medarbejdere som ikke engang vidste at der var blevet arbejdet på det. Derfor lavede de en stor “opskrift” eller “manual” som medarbejderne skulle følge step by step når de udvikler noget nyt. Nogle af de steps er valgfrie, så hvis man føler at det ikke er nødvendigt for produktet kan man godt springe det over, det vigtige er bare at man gør sig nogle tanker om tingene først.

Det var også dejligt at se at Zendesk benytter et værktøj som hedder “The 5 steps of design thinking” som vi også har lært at bruge på KEA. Det er en løsnings baseret metode til at løse et problem, og det er specielt godt at bruge til komplexe ting, som i hvert fald gør sig gældene i Zendesks’ situation. Mange studerende, specielt i udlandet, klager over at de ting de lærer som studerende, ikke stemmer overens med de ting man arbejder med i det virkelige erhvervsliv. Dette er dog et eksempel på noget vi har lært på vores studie som bruges professionelt. De 5 steps lyder således:

  1. Empathise
  2. Define (the problem)
  3. Ideate
  4. Prototype
  5. Test

 

Efter Zendesk besøgte vi Unity. Unity har lavet et program der hedder Unity 3D som fungere som en “engine” som spiludviklere kan bruge til at udvikle spil på. De fleste store firmaer som udvikler spil, laver deres egen engine til deres spil. Men det kræver rigtig meget tid og arbejde, så for folk som har en ide til et spil, men som ikke er i en stor virksomhed, kan få deres spil til virkelighed langt nemmere, da de slipper for at udvikle en engine, men bare bygge spillet på Unitys engine.

De forklarede lidt om hvad en game engine var, og det er lidt teknisk men kort sagt er det et software framework som man bruger til at lave og udvikle et spil på. Ved at bruge unity slipper man for selv at udvikle frameworket. Man kan sammenligne det lidt med at bruge bootstrap til at udvikle en hjemmeside, frem for at starte helt fra bunden selv.

Hos Unity fik vi en frokost og sad og snakkede med dem over vores frokost. Det var et helt team der var sammen med os og fortalte omkring firmaet og hvad de arbejdede med. Det var utrolig fedt fordi at de havde allesammen forskellige kompetencer inden for firmaet, så når vi stilede spørgsmål om et specifikt emne var det altid en ekspert inden for emnet, som arbejdede med det i virksomheden til hverdag som svarede på spørgsmålet. F.eks. spurgte en elev ind til marketing og deres markedsføring i virksomheden, og da der ikke lige var en person i det her team som arbejdede med det til hverdag, hentede de endnu en person som gjorde, og som så kunne svare på de spørgsmål vi havde til emnet. Det var super fedt, og en lækker og professionel måde at blive modtaget på.

Rummet vi sad i hos Unity og spiste frokost imens vi hørte de forskellige medarbejdere snakke.

Forrige Indlæg Næste Indlæg

Du vil måske også synes om